Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Obchodní dům Prior Brno
Čtveřice domů Dornych 29 až 33
Dešťová kanalizace v Černovicích (stoka F35d)
Železniční trať Prostějov–Třebovice
Podzemí pod hlavním nádražím v Brně
Hotel Klenov Bystřička
Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Fotka

Ogorzelecký tunel


Název tunelu: Ogorzelecki (Ogorzelecký)
Evidenční číslo: 12
Délka: 1027 m
Trať: Kamienna Góra – Jelenia Góra (308)
Úsek: Ogorzelec – Kowary Górne
Zprovozněn: 1905
Zrušen: 2007
Počet kolejí zamýšlený: 1
Počet kolejí současný (2021): 1

Ogorzelecký (český též Ohořelecký, polsky Ogorzelecki) tunel je opuštěný železniční tunel nad vsí Ogorzelec v Polsku, na zrušené trati Kamienna Góra – Jelenia Góra. Jednokolejný tunel je se svojí délkou 1027 m osmým nejdelším železničním tunelem v Polsku.

Západní, Kowarský portál Ogorzeleckého tunelu je už drahně let bez kolejí. Na povrch tu z tunelu vytéká poměrně mohutný potok.
Západní, Kowarský portál Ogorzeleckého tunelu je už drahně let bez kolejí. Na povrch tu z tunelu vytéká poměrně mohutný potok.

Historie

Ogorzelecký tunel byl vystavěn mezi roky 1901 a 1905 jako jediný tunel na úseku trati č. 308 Kamienna Góra – Kowary, který propojil náročným horským terénem Podkrkonoší do té doby slepou železnici do Kowar (od roku 1882) přes Kowarské sedlo (Przełęcz Kowarska) s Kamiennou Górou. Poměrně nákladná stavba se zřejmě vyplatila díky přítomnosti niklového dolu, který vyžadoval odvoz vyteženého materiálu vlakem. Proto byla v roce 1932 železnice dokonce elektrifikována (elektrifikace byla opětovně zrušena po 2. světové válce).

Tunel byl v běžném provozu do konce 80. let 20. století, dráha pak zůstala formálně provozní až do roku 2007, kdy byla v celém úseku Kowary – Kamienna Góra zrušena. Od té doby se stala cílem zlodějů kovů, díky kterým část kolejí zmizela a železnice se stala fyzicky neprůjezdnou.

Popis

1027 dlouhý tunel je 8. nejdelším železničním tunelem v Polsku. Tunel vede ve výšce 630 m nad mořem pod Kowarským sedlem (Przełęcz Kowarska), díky čemuž bývá nazýván nesprávně také Tunel pod Przełęczą Kowarską. Tunel je v celé délce jednokolejný, vejčitého profilu, obezděný masivními bloky lomového kamene. Výklenky po délce tunelu jsou mírně netradičně vyzděny pálenými cihlami. Přibližně uprostřed tunelu vyvěrá z ostění mohutný pramen, který vytváří na dně tunelu nehluboká jezírka (voda je dováděna drenážním systémem v počvě) a v zimě pohledné střechýle. Tunel je volně přístupný veřejnosti.

Východní, Ogorzelecký portál tunelu je zatopen vodou. Cesta dovnitř vede po kolejnici, která je díky přídržnici dobře pochozí. Vlevo od portálu je rozpoznatelné nasprejované číslo 1027, které oznamuje délku tunelu v metrech.
Východní, Ogorzelecký portál tunelu je zatopen vodou. Cesta dovnitř vede po kolejnici, která je díky přídržnici dobře pochozí. Vlevo od portálu je rozpoznatelné nasprejované číslo 1027, které oznamuje délku tunelu v metrech.
Přesto, že tunel je poněkud hůře přístupný a nevede k němu žádná oficiální cesta, stal se v poslední době oblíbeným turistickým cílem Poláků i Čechů.
Přesto, že tunel je poněkud hůře přístupný a nevede k němu žádná oficiální cesta, stal se v poslední době oblíbeným turistickým cílem Poláků i Čechů.
Takřka po celé délce tunelu zůstala položená kolej. Poslední vlak tu ovšem projel ještě za socializmu.
Takřka po celé délce tunelu zůstala položená kolej. Poslední vlak tu ovšem projel ještě za socializmu.
Na západní straně tunelu je klid.
Na západní straně tunelu je klid.
Nádherná železniční stavba je utopená v zeleni. Koleje od portálu pozvolna klesají k opuštěnému dolu PW Nikiel a dále na zrušené nádraží Kowary Górne.
Nádherná železniční stavba je utopená v zeleni. Koleje od portálu pozvolna klesají k opuštěnému dolu PW Nikiel a dále na zrušené nádraží Kowary Górne.

Zdroje

  1. Atlas Kolejowy, Polska, Česko, Slovensko, Podkarpatská Rus: Ogorzelecki tunel. Dostupné z https://www.atlaskolejowy.net/pl/dolnoslaskie/?id=baza&poz=3203.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 10. 8. 2021 byl naposledy upraven dne 10. 8. 2021 a zobrazen celkem 31712×, naposledy dne 28. 12. 2025 v 12:10.

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: